Lets our Reading Be An Ibadah

Reading is not for pleasure
But for knowledge
Knowledge is not for decoration
But for Practice
Practice is not for people
But for ALLAH
So lets our Reading Be An Ibadah

Thursday, November 26, 2009

Dari buku La Tahzan - alQarni

" Bukan mustahil hidup anda tinggal sehari sahaja lagi - hari ini. Maka anggaplah masa hidup anda hanya hari ini sahaja, atau seolah2 anda dilahirkan hari ini dan akan mati hari ini juga. Dgn begitu, hidup anda tidak akan koyak rabak di antara gumpalan keresahan, kesedihan dan suka duka serta pedih parut masa lalu dan dengan bayangan hantu masa depan yg penuh keraguan dan sering menakutkan..."

" Wahai masa lalu yg sudah berlalu dan selesai, tenggelamlah kamu seperti tenggelamnya mataharimu. Aku tidak akan menangisi kepergianmu, dan aku tidak akan melihatku termenung sebentar pun utk mengingatimu. Kamu sudah meninggalkan kami semua, pergilah dan jgn kembali lagi...

Wahai masa depan, engkau masih dalam keghaiban. Maka aku tidak akan bermain dgn khayalan dan memperjudikan nasib hanya kerana satu agakan. Aku juga tidak bakal memburu sesuatu yg belum ada, sebab esok hari mungkin tidak ada sesuatu; esok hari adalh sesuatu yg belum dicipta dan tidak ada satu pun darinya yg dpt disebutkan.
Hari ini kepunyaan saya , merupakan ungkapan yg paling indah dalam kamus kebahagian, kamus bagi mereka yg ingin menikmati hidup yg paling indah dan menyeronokkan.

Jadilah diri anda seperti semut dalam hal ketekunannya, Dia berusaha merambat naik ke batang pohon hingga ratusan kali, dan jatuh sebanyak jumlah yang sama. Tetapi dia terus berusaha naik kembali hingga akhirnya sampai pada tujuan yang diinginkan. Kerana itu, jangan cepat menyerah kalah dan jangan pula bosan.

No comments: