Lets our Reading Be An Ibadah

Reading is not for pleasure
But for knowledge
Knowledge is not for decoration
But for Practice
Practice is not for people
But for ALLAH
So lets our Reading Be An Ibadah

Tuesday, November 9, 2010

Di manakah bahagia?

Bertambah besar iradah (kemahuan), bertambah dekat bahagia. Bertambah lembik iradah, bertambah jauh bahagia.

Bertambah luas akal, bertambah luaslah hidup, bertambah datanglah bahagia. Bertambah sempit akal, bertambah sempit pula hidup, bertambah datanglah celaka.

Orang rindu pada sesuatu sebelum ada padanya, tetapi bila telah ada, hilanglah kerinduannya sebab segala isi dunia ini indahnya sebelum ada di tangan.

Ramai manusia yang diperdayakan oleh cahaya samar ketika dia dalam gelap, perasaannya didahulukan daripada pertimbangannya. Dia datang kepada cahaya yang baru itu, sampai di sana yang dicarinya tak ada sama sekali. Akan kembali ke tempat asalnya, jalan yang lebih gelap dari dahulu, lantaran ia tak sabar menunggu cahaya sejati.

Memang sebab-sebab buat mencapai bahagia amat banyak, tetapi kita manusia mencari juga yang lain. Dia ada dalam tangan kita, tetapi kita cari yang ada di tangan orang lain kerana yang ada di tangan orang itu kelihatan indah.

Orang yang redha dan sukacita bilamana ia melihat alam sekelilingnya, timbulah kesenangan dan kegembiraan. Kesenangan dan kegembiraan hati itu adalah pangkal jalan menuju bahagia. Redha menghilangkan cela dan aib. Lantaran redha telah lekat di hati, kalau ada cela itu akan lupa dalam fikiran; kalau ada cacat, cacatnya tidak disedari. Hal itu bukannya disebabkan kebodohan dan gila, tetapi sudah dasar 'redha' demikian adanya. Redha tabiatnya pemaaf dan benci tabiatnya tidak adil.

Berhadapan dengan Hati yang dukacita, tegaklah perasaaan redha.
Berdekatan dengan Hati yang Duka, tegak pula rasa benci.

No comments: