Lets our Reading Be An Ibadah

Reading is not for pleasure
But for knowledge
Knowledge is not for decoration
But for Practice
Practice is not for people
But for ALLAH
So lets our Reading Be An Ibadah

Monday, October 25, 2010

Allah yang mencipta manusia memahaminya maka dihalalkanNya poligami.

"Saya tidak menentang poligami tetapi yang saya tentang adalah ketidakadilan dalam poligami'

Itulah kata-kata klise yang biasa kita dengar. Yang tidak bersetuju pada poligami pun membentangkan hujah hadis/alQuran tentang 'adil' & beri contoh2 yang dia lihat/dengar, yang kebanyakannya diketahui dari orang lain iaitu bukan dialami sendiri, orang putih kata 'hearsay'.

Cuma pada saya perbahasan sedemikian membantukah untuk membetulkan keadaan/realiti yang sedang dihadapi? Manusia dijadikan bernafsu serta punya keperluan masing2. Allah yang mencipta manusia memahaminya maka dihalalkanNya poligami.

Allahyarham Haji Said Haji Ibrahim ( Bekas Mufti Negeri Sabah ) bila ditanya menyelesaikan dua pendapat poligami hendak digalakkan atau disekat menjawab berikut:

Untuk mengatasi dan menyelesaikan dua pendapat yang bertentangan ini; Islam telah membuat satu peraturan, iaitu bila terdapat dua pendapat yang bertentangan hendaklah dirujuk kepada nas Quran dan hadith Nabi s.a.w. Ini adalah berdasarkan firman Allah Taala.

Maka jika kamu berbantah (bertentang pendapat) pada sesuatu perkara, maka hendaklah kamu kembalikan keputusannya kepada Allah (Quran) dan Rasul (hadith) jika benar-benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. ( Surah An-Nisa: 59 )

Dalam nas Quran dan hadith tidak didapati satu ayat, atau sepotong hadith pun menggalakkan umat Islam supaya berpoligami dan tidak juga nas untuk menyekatnya, tetapi apa yang didapati nasnya; harus berpoligami dengan syarat adil sebagaimana yang dijelaskan Allah dalam firmannya dalam ayat 3 surah An-Nisa.

Ayat ini jelas menunjukkan bahawa poligami itu adalah harus bagi mereka yang boleh berlaku adil kepada isteri-isterinya. Ayat ini tidaklah bermakna menggalakkan berpoligami dan tidak pula menyekat.

Hal ini adalah terserah kepada seseorang yang hendak berpoligami itu setelah ia menimbangkan dengan sepenuh teliti, buruk atau baiknya, sanggup berlaku adil atau tidak.

Bagi orang-orang beriman, jangan membuat sesuatu pendapat yang bertentangan dengan hukum Allah dan sunnah Rasul, mereka yang bersikap demikian adalah sebagai orang yang membantah hukum Allah dan RasulNya, dan ini merosakkan keimanan.


( Rujuk buku 400 Soaljawab Nikah Kahwin, penerbit Media Hasda, cetakan pertama 1984, cetakan kesepuluh 1996.)

Rasa2nya tiada suami yang tiba-tiba bangun pagi tergerak hati nak berpoligami. Memanglah lelaki yang berpoligami itu lelaki yang bernafsu sebab dia belum 'mati pucuk' sebab itu dia dapat menikah yang pertama. Islam agama fitrah yang tidak mengekang nafsu, tetapi nafsu disalurkan ke arah yang halal dan diberikan tanggungjawab. Tanggapan kita lelaki berpoligami bermotifkan nafsu semata2. Jika motif nafsu sahaja kenapa dia pilih berpoligami, tidak berskandal sahaja, 'buat apa susah2 beli/pelihara lembu jika beli susu kan lagi murah'. Ini bermakna dia bukan fikirkan yang murah tapi kehalalannya.

Poligami ini unsur seronoknya sedikit sahaja, tapi tanggungjawabnya yang banyak. Yang duduk di luar poligami 'cemburu'kan yang berpoligami ini dapat menikmati seronok yang sedikit itu, tetapi tanggungjawab yang perlu dipikul tidak di'cemburu'kan. Maka kita pun templak mereka, 'nak berpoligami ikut Sunnah, yang lain2 tak mahu ikut Sunnah'. Kita yang monogami ini lebih hebatkah amal-amalkan Sunnah dari yang berpoligami?

Kita pun celahkan ke lain, 'yang berpoligami ini rata2nya gagal berlaku ADIL'. Bila kita bahaskan keadilan itu berapa keratkah yang mampu memperincikan senarai keadilan yang dimaksudkan, senaraikan keadilan dari sudut material, sudut akhlak & sudut agihan kasihsayang. Maka kita pun berdalih, 'kami tidak berpoligami, maka tugas kamulah mencari ilmu berpoligami'.

Rujuk ayat 3 & 129 Surah An-Nisa :

Ayat ini isinya meniadakan kesanggupan berlaku adil kepada sesama isteri, sedangkan ayat di atas mewajibkan berlaku adil. Kedua ayat ini tidak bertentangan kerana adil yang dituntut di sini iaitu adil dalam masalah-masalah lahiriah yang dapat dikerjakan oleh manusia bukan adil dalam hal cinta dan kasih sayang. Sebab masalah ini di luar kemampuan seseorang. Berlaku adil yang ditiadakan oleh ayat di atas iaitu adil dalam cinta & bersetubuh.

Abu Bakar bin Arabiy berkata: Memang benar bahawa adil dalam cinta di luar kesanggupan seseorang. Sebab hanya ada dalam genggaman Tuhan yang mebolak-balikkannya menurut kehendakNya. Begitu juga dengan setubuh terkadang ia ghairah dengan isteri satunya, tapi tidak begitu ghairah dengan isteri lainnya, asalkan saja perbuatan ini bukan disengaja, maka ia tidak berdosa. Sebab hal ini ada di luar kemampuannya. Kerana itu tidaklah ia dipaksa untuk mengerjakannya.

'Aisyah berkata " Rasulullah selalu membagi giliran sesama isterinya dengan adil. Dan beliau pernah berdoa: Ya Allah! Ini bahagianku yang dapat kukerjakan. Kerana itu janganlah Engkau mencelaku tentang apa yang Engkau kuasai sedang aku tidak menguasainya."

Kata Abu Daud: Yang dimaksudkan dengan "Engkau kuasai tetapi aku tidak menguasai iaitu 'hati'"

(H.R Abu Daud, Tarmidzi, Nasai'iy dan Ibnu Majah)

Kata Al Khatthabi: Hadits ini menunjukkan sebagai penguat adanya wajib melakukan pembahagian kepada isteri-isterinya yang medeka dan dimakruhkan bersikap berat sebelah iaitu berat sebelah dalam menggaulinya yang bererti mengurangi haknya, tetapi bukan terlarang untuk lebih mencintai yang satu dari yang lainnya, kerana soal cinta ini ada di luar kesanggupannya.

( Rujuk Fikih Sunnah Jilid 6 (mukasurat 142 & 143) oleh Sayyid Sabiq terbitan Pustaka Al-Azhar )

Allahyarham Haji Said Haji Ibrahim ( Bekas Mufti Negeri Sabah ) bila ditanya 'Berapa lama sekurang-kurang masa giliran seorang isteri?:

Sekurang-kurangnya masa yang wajib giliran seorang isteri ialah satu malam, dan tidak ada sekatan lamanya bila ada keizinan dan persetujuan isteri-isteri tadi.

Tegasnya, suaminya itu boleh membuat giliran tiap-tiap seorang isterinya lebih dari satu malam dengan izin dan persetujuan isteri-isterinyanya. Ini adalah berdasarkan hadith Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan daripada Ummu Salamah r.a bahawa Rasulullah tatkala berkahwin dengannya; baginda bermalam bersamanya selama 3 malam dan baginda bersabda:

Bahawasanya tidak ada bagi engkau kehinaan jika engkau berkehendakkan aku bermalam bersama engkau 7 malam, dan jika aku bermalam 7 malam bersama-sama engkau; aku akan bermalam pula selama 7 malam bersama-sama isteriku yang lain. ( Riwayat Muslim )

( Rujuk mukasurat 148 & 149 buku 400 Soaljawab Nikah Kahwin, penerbit Media Hasda, cetakan pertama 1984, cetakan kesepuluh 1996.)


Diibaratkan permainan bola, tak semua suka main bola, tapi suka menonton. Yang menonton ini memang biasanya bijak mengkritik, 'apalah mudah macam tu pun, tak boleh nak score!'. Cuba beri peluang dia sendiri turun padang, nak lihat skill dia mengawal & menggelecek bola serta berapa banyak dia mampu score. Tapi mungkin dia berdalih, 'aku dah ada kerja tetap, berilah peluang pemain profesional cari makan'. Yang hiruk pikuk di luar padang ini adalah yang menonton. Penonton tak merasai penatnya yang bermain, perah otak mencari strategi untuk menang.

Bukankah lebih baik yang rasa dia mampu jadi bermain dengan lebih baik turun padang, buktikan 'skill' agar dapat dicontohi atau berikan strategi terperinci bagaimana nak jadi pemain yang baik. Kita 'codemn'kan corak permainan yang teruk atau nasihatkan janganlah main bola itu memberi kesan yang positifkah sebab yang dah minat bola akan pilih main bola atau dia memang ada keperluan untuk bermain bola.

Di atas itu saya analogikan kepada poligami. Kita hiruk pikuk mengatakan rata2 yang berpoligami ini gagal berlaku adil, bukankah lebih baik kita berikan ilmu-ilmu agar mereka mampu adil. Tak semua lelaki suka poligami, itu hak masing-masing tapi memperlekeh yang berpoligami tak membantu membangunkan ummah. Keadilan itu meletakkan sesuatu pada tempatnya, berapa banyak ketidakadilan berlaku dalam rumahtangga monogami, isteri & anak tidak ditarbiyah secara Islam, anak remaja berpoya-poya. Sepatutnya kita fokuskan pada pembinaan baitul-muslim yang mawadah waramah tidak kiralah ianya monogami atau poligami.

No comments: