Lets our Reading Be An Ibadah

Reading is not for pleasure
But for knowledge
Knowledge is not for decoration
But for Practice
Practice is not for people
But for ALLAH
So lets our Reading Be An Ibadah

Wednesday, February 4, 2009

PESANAN LUQMANUL HAKIM

1. Hai anakku: ketahuilah sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam kedalamnya. Bila engkau inginkan selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama taqwa, isinya ialah iman dan layarnya ialah tawakkal kepada Allah S.W.T.

2. Orang-orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari Allah. Orang yang insaf dan sedar setelah menerima orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari Allah S.W.T.

3. Hai anakku: orang yang merasa dirinya hina dan rendah di dalam beribadat dan taat kepada Allah, makanya dia tawadhu kepada Nya, dia akan lebih dekat kepada Allah dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada Nya.

4. Hai anakku: seandainya orang tuamu marah kepadamu (kerana kesalahanmu), maka marahnya orang tua itu adalah bagaikan baja bagi tanaman-tanaman.

5. Jauhkanlah dirmu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina diwaktu siang dan gelisah diwaktu malam.

6. Dan selalu berharap kepada Allah tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai Allah. Takutlah kepada Allah dengan sebenar takut, tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmatNya.

7. Hai anakku:Seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal-hal yang tidak benar, ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.

8. Hai anakku:Engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih lagi daripada itu semua, adalah bila mana angkau mempunyai tetangga yang jahat.

9. Hai anakku:Janganlah sesekali-kali engakau mengirmkan seseorang yang bodoh menjadi utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdas dan pintar sebaiknya dirimu sahaja yang menjadi utusan.

10. Jauhilah bersifat dusta, sebab berdusta itu mudah sekali mengerjakannya, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit saja berdusta itu telah memberikan akibat yang berbahaya.

11. Hai anakku:Bila engkau menghadapi dua alternetif atau dua kemungkinan, takziah orang mati atau menghadiri pesta perkahwinan, maka hendaklah engkau memilih untuk menjenguk orang mati. Sebab menjenguk orang mati akan mengingatkan kepada kampung akhirat, sedangkan menghadari pesta pernikahan itu hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi saja.

No comments: